چاپ روی نایلون و نایلکس

انواع رنگ‌های مختلف در چاپ نایلون

در چاپ سیلک با توجه به نیاز باید از رنگ‌های مخصوص استفاده کرد.

رنگ‌های مختلف موجود در بازار به‌صورت زیر می‌باشد:

رنگ‌های پلاستیک که برای چاپ پارچه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

رنگ PP که از آن برای مواد پلاستیکی و خشک که زبر دارند مورداستفاده قرار می‌گیرد.

رنگ پلی‌اتیلن که از آن برای مواد پلاستیکی چرب استفاده می‌شود.

رنگ DYO  که به آن رنگ PVC  هم گفته می‌شود و میزان چربی آن در مقایسه با PVC  های ایرانی بیشتر هست

و از آن برای چاپ لیبل، کارتون و برچسب استفاده می‌شود.

چاپ نایلکس

دستگاه چاپ نایلکس یا چاپ رول به رول فلکسو گرافیک، دستگاهی ست که قابلیت چاپ نایلکس از تک رنگ تا ۸ رنگ بر روی رول نایلکس‌های مختلف را دارد.

در چاپ نایلکس که کیفیت خوبی هم دارد می‌توان تا ۶ رنگ چاپ نایلکس داشته باشیم که برای هر رنگ یک کلیشه ژلاتینی آماده می‌شود و توسط دستگاه چاپ نایلکس هر رنگ روی نایلکس چاپ می‌شود.

در چاپ نایلکس در تیراژهای ۳۰۰ کیلو و بیشتر با دستگاهی اتوماتیک انجام می‌شود و برای تیراژهای زیر ۳۰۰ کیلو به‌صرفه نمی‌باشد.

دستگاه‌های اتوماتیک چاپ نایلکس، گران‌قیمت و با هزینه طراحی بالایی که دارد کارخانه‌های بزرگ از دستگاه‌های چاپ نایلکس استفاده می‌کنند.

مزایای چاپ نایلکس در کیفیت چاپ بالا و معایب آن، مشتری حداقل سفارش نایلون را باید ۱۰ هزار تا به بالا بدهد تا به‌صرفه باشد.

چاپ نایلون فلکسو

 نمونه‌ای از فرایند چاپ است که با بهره‌گیری از یک صفحه انعطاف‌پذیر بنام کلیشه انجام می‌شود. در چاپ نایلون فلکسو با استفاده از کلیشه که از جنس ژلاتین یا لاستیک بوده عمل چاپ صورت می‌گیرد.چاپ نایلون فلکسو در اصل نسخه مدرنی از لترپرس است که می‌تواند برای چاپ بر روی تقریباً هر نوع بستر، ازجمله فیلم‌های پلاستیکی، فلزی، سلفون و کاغذ مورداستفاده قرار گیرد. ازاین‌رو از چاپ نایلون فلکسو برای چاپ بر روی بسترهای غیر متخلخل جهت انواع بسته‌بندی مواد غذایی به‌طور گسترده‌ای استفاده می‌شود.

اصولاً دستگاه‌های چاپ نایلون فلکسو ازنظر کیفیت ابتدایی بودند و برچسب‌ها نیاز به کیفیت بالا داشت و تا همین اواخر با استفاده از فرایند افست چاپ می‌شد. از سال ۱۹۹۰، پیشرفت‌های بزرگی در کیفیت چاپ نایلون فلکسو، صفحات چاپ و رنگ‌های چاپ حاصل شد.