چاپ لیبل های تجاری

لیبل برچسبی است بر روی انواع محصولات، که کارکردهای مختلفی در انتقال پیام از تولیدکنندگان به مشتریان و به طور کلی ‏اطلاع رسانی درباره کالا دارد.‏

در چاپ دیجیتال ، لیبل ها به انواع یووی، لیبل سلفون مات، براق و… تقسیم می شوند. لیبل های کاغذی ‏به دلیل ارزان بودن بالاترین مصرف را دارند و در انواع مات، گلاسه، نیمه گلاسه و در رنگ های مختلف ‏تولید می شوند. بیشترین مصرف لیبل کاغذی در بسته بندی کالاها و درج اطلاعات بر روی محصولات ‏تولید شده است.

کارخانه ها و کسب کار های مختلف به برچسب هایی نیاز دارند تا روی محصولات خود بچسبانند تا با نام آن ها شناخته شوند. در کنار آن مواردی مانند بارکد محصول و برخی اطلاعات دیگر هم با استفاده از برچسب ها روی کالا چسبانده می شود.

چاپ لیبل و چاپ برچسب تفاوتی با یکدیگر ندارند و به عنوان مترادف استفاده می شوند. در حقیقت برچسب ترجمه ی فارسی کلمه ی انگلیسی لیبل است. البته برچسب به قسمت چسبنده ی لیبل هم گفته می شود.

انواع متریال برای چاپ لیبل و برچسب

متریال قسمت مهم ساخت لیبل است که چاپ روی آن انجام می شود. هر متریال ویژگی های خاص خود را دارد که آن را برای استفاده ی خاصی مناسب کرده است و می توان از آن ها در چاپ لیبل کمک گرفت.

کاغذ روکش گلاسه

متریال کاغذ روکش گلاسه دارای یک روکش اضافی است که به سطح آن حالتی آینه ای و صیقلی می دهد. روکش صیقلی باعث می شود جوهر به خوبی روی سطح لیبل اضافه شود و همچنین جلوه ی خاصی به آن می دهد. روکش اضافی همچنین باعث افزایش مقاومت برچسب در برابر پارگی و رطوبت می شود. این متریال برای چاپ برچسب نوشیدنی ها مناسب است.

کاغذ روکش با استفاده از دستگاه

در این مواد یک ماشین روکشی را روی کاغذ قرار می دهد. این متریال برای چاپ برچسب برای محصولاتی که کیفیت بالاتر برای مقاومت بیشتر در برابر رطوبت نیازی ندارند مناسب است. این متریال برای مصارف کلی در بخش های مختلف صنایع استفاده می شود.

کاغذ بدون روکش

متریال بدون روکش همانطور که از اسم آنها هم مشخص است در فرآیند تولید روکشی ندارند و سطح آنها صاف نمی شوند. بافت های مختلف را می توان با هم ترکیب کرد تا جنس و شمایل متفاوتی داشته باشند. از این متریال برای چاپ لیبل نوشیدنی ها استفاده می شود.

متریال ترکیبی

متریال ترکیبی می توانند PP، PE، PO یا PVC بر پایه ی مواد فیلم سفید یا شفاف باشند. این متریال در برابر مواد شیمیایی و رطوبت مقاومت فوق العاده ای دارند. روکش آن ها هم اکثرا صیقلی است و سطحی مناسب برای جوهر است تا با رنگ های روشن و عمیق روی آن قرار بگیرد. از این متریال برای چاپ لیبل در صنایع مختلف که محصولات در معرض مواد شیمیایی مختلف یا رطوبت هستند استفاده می شود.

متریال حرارتی

متریال حرارتی این امکان را در اختیار شما قرار می دهند که قبل از استفاده از آن ها اطلاعات مختلفی را روی آن مانند قیمت، اطلاعات محصول یا تاریخ و بارکد را چاپ کنید. این متریال ممکن است بر پایه یه فیلم باشد یا کاغذ، نوع آن را استعمال آن مشخص خواهد کرد.

چاپ برچسب چیست؟

منظور از برچسب قسمت چسبدار لیبل است. با فشار دادن لیبل این قسمت روی سطح می چسبد. انتخاب برچسب مناسب بسیار مهم است تا به هنگام استفاده به خوبی روی سطح بچسبد و جدا نشود. حتما به این مورد دقت کنید تا در نهایت از سفارش چاپ لیبل خود راضی باشید.
برچسب ها انواع مختلفی دارند که برای نیازهای مختلف طراحی شده اند، از چیلر گرفته تا فریزر، از موقتی گرفته تا دائمی.

برچسب با چسب حرارتی

این برچسب ها بصورت کلی از رزین هستند. زمانی که این برچسب روی سطح قرار داده می شود کم کم جذب آن می شود. این برچسب نسبت به برچسب های آکریلیک نرم تر است و به همین دلیل به خوبی روی سطح های سخت می چسبد. به دلیل اینکه این برچسب ها از جنس رزین هستند مقاومت پایینی در برابر دما و اشعه فرابنفش دارند. استفاده از آنها برای چاپ برچسب هایی که بصورت طولانی در معرض گرما و نور خورشید قرار می گیرند توصیه نمی شود.

برچسب های آکریلیک

برچسب آکریلیک استفاده شده در چاپ برچسب در برابر دما و اشعه فرابنفش مقاومت بالایی دارد و دلیل آن هم جنس متفاوت آنهاست. در ابتدای قرار دادن این برچسب روی سطح، چندان چسبندگی محکمی نخواهد داشت اما با گذشت 24 ساعت چسبندگی آن خیلی محکم خواهد شد. این برچسب نسبت به برچسب چسب حرارتی روی سطح های سفت و سخت عملکرد خوبی ندارد و مثلا روی مقوای بازیافت شده به خوبی نمی چسبد. استفاده از این نوع برچسب بدلیل اینکه از لبه های لیبل به بیرون نمی زند راحت تر است.

برچسب های موقتی

این برچسب ها در ابتدای چسبانده شدن به خوبی می چسبند اما در حالتی می مانند که این میزان چسبیدن خیلی زیاد نباشد. این قابلیت باعث امکان برداشته شدن آن ها می شود. جنس سطح و دمای محیط روی چسبندگی این برچسب تاثیر دارد. پیشنهاد ما قبل از سفارش چاپ برچسب این است که ابتدا این نوع را امتحان کنید تا ببینید که برای کار شما مناسب است یا خیر.
کمترین دمای چسبندگی، دمای مناسب و میزان چسبندگی کمترین دمای چسبندگی به دمایی گفته می شود که یک برچسب هنوز هم به میزان مناسب روی سطح چسبیده باقی می ماند. برای یک برچسب چیلر این میزان مربوط به کمترین دمایی است که زیر 4 درجه سانتیگراد نباشد. این برچسب ها در دمای پایین تر از 4 درجه چسبندگی ضعیفی خواهند داشت. برچسب های فریزر هم تا دمای 18- سانتیگراد چسبندگی خود را به خوبی حفظ خواهند کرد.